Dit artikel was initieel gepubliceerd op Paperjam . Lees het artikel hier. (in frans)

Nicolas Demarest, directeur en verantwoordelijke van het Belgische filiaal van Lombard International Assurance, Europees leider in vermogensoplossingen via unit-linked levensverzekeringen, geeft toelichting bij de belangrijkste tendensen en opvallendste feiten voor de Belgische levensverzekeringen in het jaar 2018, dan bijna ten einde is, en biedt zijn voorspellingen voor 2019.

Is 2018 zo goed geworden als werd voorspeld?

Het jaar is nog niet voorbij en alle professionals van de sector weten dat, hoewel er nog maar minder dan een maand overblijft, december zonder twijfel, zoals alle jaren, de belangrijkste maand van het jaar zal worden. Als we kijken naar tak 23, het hart van onze activiteit in België, dan is er volgens de laatste jaarcijfers van Assuralia, de vereniging van Belgische verzekeringsmaatschappijen, tussen 2016 en 2017 een groei opgetekend van 12,4%, met plaatsingen voor een totale marktwaarde van 35,8 miljard euro. Wat zeker is, is dat we eind 2018 een stijging van deze totale waarde zullen kunnen optekenen, door het effect van de herzieningen van de vermogensbelasting die de Belgische regering heeft doorgevoerd en die dit jaar van kracht zijn geworden. Zal de sector over het algemeen blijven stijgen zoals in 2017? Ik ben niet zeker, gezien het klimaat en de situatie op de beurzen. Wat ik echter wel kan bevestigen is dat dit jaar een goed jaar zal zijn voor de Belgische markt van Lombard International Assurance en dat de investering in ons filiaal in Brussel zijn vruchten zal afwerpen.

Zijn het uw eigen cijfers waarop u zich daarvoor baseert?

Niet alleen. Het is een combinatie van factoren. Uiteraard zijn de cijfers een kernelement want ze tonen op concrete manier de vruchten van onze inspanningen. Op dit moment kan ik u onze nieuwe cijfers voor 2018 nog niet geven. Toch ben er van dat ons team van Brussel, samen met de collega's die vanuit Luxemburg voor de Belgische markt werken, erin geslaagd zijn om België terug in de top van de markten voor Lombard International Assurance in Europa te plaatsen. Dat is niet min, vooral dan omdat we groeiambities voor al onze 14 Europese markten hebben. Een andere belangrijke maatstaf is de stijgende intensiteit van onze activiteit. Zowel vanuit Brussel als vanuit Luxemburg werken we op meer opportuniteiten, ontmoeten we meer en meer partners en klanten en zien we een groeiend interesse in onze oplossingen.

U bent dus eerder positief over 2018?

Uiteraard. En ik herhaal het, ik heb geen glazen bol en ik kan niet voorspellen of we een nog beter resultaat zullen optekenen dan in 2017, maar we werken in die richting. Het leven stopt niet op 31 december 2018 en we zijn hier voor de lange duur. Vergeet niet dat we in 2016 we de eerste Luxemburgse verzekeringsmaatschappij waren die een Belgisch fiilaal opende om een unieke oplossing “made in Belgium” aan te bieden. Ik ben er trots op dat ons filiaal erin geslaagd is om in iets meer dan een jaar tijd uit te groeien tot een echte meerwaarde voor onze klanten en onze key partners en dat we nieuwe relaties hebben kunnen opbouwen en concretiseren. Het belangrijkste is nu om ons werk verder te zetten met hetzelfde professionalisme en om waarde te genereren op lange termijn via deze plaatselijke aanwezigheid, die doeltreffend dient als brug tussen service, knowhow en expertise, het handelsmerk van Lombard International Assurance. In dat kader, en om dichter bij onze klanten en partners te staan, werken we er momenteel aan om onze digitale aanwezigheid op de Belgische markt te verhogen. Onze individualiseerbare oplossingen zijn op maat van onze Belgische klanten gemaakt en we moeten hen dan ook een specifiek platform voor hun specifieke behoeften aanbieden, zowel in het Nederlands als in het Frans.

Wat zijn uw voorspellingen voor 2019?

Over het algemeen zien we een groeiende instabiliteit, zowel op politiek als op economisch vlak. Onze klanten zijn duidelijk bezorgd over wat er in de wereld gebeurt. Ze willen meer dan ooit hun vermogen doeltreffend behouden, beschermen en overdragen. Onze klanten zijn erg geïnteresseerd in ‘hoe’ we onze oplossingen structureren en ze zien de voordelen die dat met zich meebrengt. Dat is erg positief en we doen dan ook ons best om dit dagelijkse informatieve werk verder te zetten.  Het individuele fonds is in feite relatief onbekend, terwijl het volledig voldoet aan de behoeften van een veeleisend clientèle dat een op maat gemaakte aanpak zoekt.

>> Wat houdt het Belgische "fonds dédié" in?

Het belangrijkste voordeel van het individuele fonds in vergelijking met een traditionele levensverzekering zit in het volledig op maat gemaakte karakter ervan en in de flexibiliteit bij het kiezen van de depositobank en de beheerders. Lombard International Assurance werkt met meer dan 200 depositobanken en meer dan 1000 fondsbeheerders. We zijn vandaag erg actief bij onze Belgische, Luxemburgse en Zwitserse partnerbanken om er de onderliggende activa van onze levensverzekeringsproducten te deponeren.

Bovendien denk ik dat we in 2019 het echte effect zullen zien van de maatregelen die dit jaar zijn ingevoerd, waaronder de belasting van 0,15% op effectenrekeningen vanaf 500.000 euro, de belasting van 30% op de meerwaarde die wordt gegenereerd door obligaties in beleggingsfondsen die voor minder dan 25% uit obligaties bestaan, en ook de belasting op de meerwaarde in SICAV's die is uitgebreid naar beleggingsfondsen, die in geval van distributie van de inkomsten nog gedekt waren door de inhouding van 30%. Met dit alles zal een groot aantal beleggers zien dat de levensverzekeringen van tak 23 talrijke voordelen biedt als een flexibele tool op lange termijn voor de planning en optimalisering van hun vermogen en nalatenschap.

Contacteer ons indien u meer informatie wenst betreft een optimale vermogensplanning