Dit artikel was initieel gepubliceerd op Paperjam. Lees het artikel in zijn oorspronkelijke versie hier.

Florent Albert, Managing Director Europe & Group CFO, Lombard International Assurance

Luxemburg moet steeds meer inspanningen leveren om de beste mensen aan te trekken, aangezien bedrijven een steeds groter gamma personeelsvoordelen ontwikkelen om werknemers aan te trekken en te behouden, en er ook meer over communiceren. Een grote merknaam hebben of de nummer één zijn in je sector volstaat allang niet meer.

De aantrekkende groei in de financiëledienstensector heeft ervoor gezorgd dat de sector méér moet doen om hooggekwalificeerde werknemers aan te trekken. Bedrijven proberen hun teams en hun talent te versterken om ervoor te zorgen dat ze alle beschikbare groeikansen kunnen grijpen. In deze competitieve omgeving moeten bedrijven duidelijk maken wat hun werknemers waard zijn en wat hun nieuwe werknemers persoonlijk kunnen bereiken terwijl ze hun kerndoelstelling verwezenlijken. ESG-criteria zijn een ander belangrijk in dit verband, vooral voor millennials en generatie Z, omdat zij niet alleen streven naar meer duurzaamheid, maar ook meer aandacht besteden aan opleiding en ontwikkeling en aan het welzijn van werknemers.

Op het eerste gezicht is de financiëledienstensector misschien niet zo aantrekkelijk als andere sectoren, vooral wanneer het erom gaat creatief en innovatief talent aan te trekken. Het begrip "bedrijfsmens" voor mensen die aan het begin van hun carrière staan, is achterhaald: mensen willen of hebben niet de ambitie om zich tientallen jaren aan hetzelfde bedrijf te binden. Deze veranderde attitude brengt ook kansen met zich mee. Erkennen dat werknemers slechts voor beperkte tijd bij een bedrijf willen werken, betekent dat bedrijven die proactief expertise en meeneembare vaardigheden aanmoedigen en helpen ontwikkelen, als veel interessantere ondernemingen zullen worden beschouwd.

De uitdaging is dan om functies en carrièremogelijkheden te matchen met het juiste talent!  De verwachtingen van toekomstige en huidige werknemers, samen met met de concurrentie om talent, betekent dat bedrijven die de waarheid verdoezelen hun eigen personeelsstrategie en -plannen wel eens zouden kunnen ondermijnen. De uitdaging moet ook op sectorniveau worden aangegaan.

Een carrièreversneller met een internationale voetafdruk

Beleggingsverzekeringen zijn voor sommige misschien een nobele onbekend, maar het is een gevestigd en snelgroeiend segment van de financiële dienstverlening. Het is een internationaal erkend instrument voor vermogensbehoud en -bescherming en internationale mobiliteit en bevindt zich op het kruispunt van private banking, vermogensbeheer en verzekeringen.

Ondanks de aantrekkingskracht van de sector van de beleggingsverzekeringen op het gebied van carrièremogelijkheden, zorgen factoren die verband houden met de omvang van de Luxemburgse markt, samen met de vereiste vaardigheden, ervoor dat veel financiële instellingen allemaal in dezelfde relatief kleine vijver naar talenten vissen!

Maar wat beleggingsverzekeringen te bieden hebben, is echt aantrekkelijk - een bloeiende en ondernemende werkomgeving, met de mogelijkheid om in meerdere regio's te werken, waardevolle nieuwe vaardigheden te leren, expertise te ontwikkelen en duurzame relaties op te bouwen. Beleggingsverzekeringen zijn echt een people business waarvoor uitstekende interpersoonlijke communicatievaardigheden, ambitie en doorzettingsvermogen vereist zijn. En terwijl er kansen zijn om op individuele basis te leren en zich te ontwikkelen, kan men ook echt collectief bijdragen aan de toekomst van deze snelgroeiende sector.

Werken in zo'n internationaal diverse sector zorgt ervoor dat je in contact komt met cliënten die geografisch flexibel zijn en permanent evoluerende geavanceerde behoeften hebben, wat betekent dat er een voortdurende drang naar innovatie en digitalisering is om consistent uitmuntende diensten te leveren. Dat vertaalt zich ook in de werkomgeving, niet alleen in de manier waarop we samenwerken met onze klanten en zakenpartners, maar ook in de manier waarop we een flexibele werkomgeving bieden.

Naarmate ons werk steeds meer verweven raakt met digitalisering, evolueren ook onze rekruteringseisen. Wij zijn op zoek naar talrijke uiteenlopende talenten in een breed spectrum van disciplines, van internationale vermogensplanners tot accountants en van softwareontwikkelaars die staan te popelen om de verantwoordelijkheid te nemen voor een complexe uitdaging tot salesfuncties en mensen die hun passie voor klantrelaties willen ontwikkelen.

Wij willen echt intellectueel nieuwsgierige en ambitieuze mensen de kans geven om zich te ontplooien en om hun vaardigheden aan te scherpen door te leren en met opleidingen. In 2021 hebben onze collega's meer dan 13 000 uur opleiding gevolgd - een gemiddelde van 25 uur per persoon. Dit omvat het leren van een nieuwe vreemde taal, opleiding op het gebied van "people management" en "soft skills", maar ook technische opleiding en opleiding van experts, die 66% van de in totaal bestede tijd vertegenwoordigden.

Bij bedrijven als Lombard International Assurance kan men in vergelijking met grotere bedrijven snellere carrière maken. Getalenteerde mensen kunnen hun carrière sneller uitbouwen dan in andere omgevingen.  Ons bedrijfsmodel biedt uitzonderlijke mogelijkheden voor persoonlijke ontwikkeling en helpt bij het ontwikkelen van vaardigheden voor een breed scala aan functies binnen de financiële dienstverlening. Er is echt geen betere plek om te leren en succes te boeken.