Lombard Interational Group heeft geld gedoneerd aan het Covid-19 crisisfonds van Artsen zonder Grenzen (AZG). Dit fonds is opgericht om te helpen bij de wereldwijde uitdagingen die de Covid-19 pandemie met zich meebrengt en de impact die de pandemie heeft op kwetsbare bevolkingsgroepen over de hele wereld.

Naast financiële steun lanceert Lombard International Group een door medewerkers opgezette inzamelingsactie om het Covid-19 crisisfonds van Artsen zonder Grenzen nog verder te ondersteunen.

Het Covid-19 crisisfonds van Artsen zonder Grenzen rust medisch personeel uit om preventieprogramma's zoals bewustwording en informatieactiviteiten, infectiebestrijding en de distributie van schaarse middelen snel en efficiënt te implementeren. Hierbij kunt u bijvoorbeeld denken aan het verstrekken van beschermingsmateriaal en antibacteriële ontsmettingsmiddelen voor zorgpersoneel. Deze acties zijn vooral in fragiele of door oorlog verscheurde zorgstelsels van essentieel belang, zoals de Centraal Afrikaanse Republiek, Afghanistan, Zimbabwe, Zuid-Soedan, Bangladesh en Jemen. Dit zijn landen die moeite hebben de mensen van de nodige medische zorg te voorzien en die geen sociaal vangnet noch toegang tot stromend water of ruimte om zichzelf te isoleren hebben. Tegelijkertijd doet Artsen zonder Grenzen er alles aan om zorgpersoneel dat in deze regio's steeds meer risico loopt te helpen de verspreiding van de epidemie zo veel mogelijk te beperken.

In Europa, waar de zorgstelsels robuuster zijn, maar waar de epidemie zeer wijd verspreid is, in het bijzonder in Italië, Spanje, Zwitserland, Frankrijk en België, helpt Artsen zonder Grenzen lokale en nationale medische teams met extra personeel dat de zorgprofessionals kan ontlasten.

Stuart Parkinson, CEO van de Groep, legt uit: “Als bedrijf dat werkzaam is op vier continenten hebben we een actieve benadering van het concept 'Corporate Citizenship' en zorgen we dat we over de hele wereld een positieve invloed hebben op de gemeenschappen waarin we werken. De Covid-19 pandemie is ongeëvenaard in onze tijd en we zijn er trots op samen te werken met Artsen zonder Grenzen en hun zo belangrijke pandemiebestrijding wereldwijd te ondersteunen. We zijn ontzettend dankbaar voor al het fantastische personeel in de zorg dat gemeenschappen over de hele wereld onvermoeibaar blijft steunen.”

Dr. Guy Berchem, Voorzitter Artsen zonder Grenzen Luxemburg: “In deze ongekende tijden rekenen we op ieders solidariteit. We weten dat deze pandemie juist onze patiënten hard zal treffen. Ze komen uit kwetsbare gemeenschappen, hebben weinig of geen mogelijkheden om beschermende maatregen te treffen zoals fysiek afstand houden en handen goed wassen met schoon water en zeep. Daarnaast moeten we ook reageren op andere levensreddende nood, die er ook nu gewoon nog steeds is, en moeten we de voortzetting van medische zorg in onze projecten waarborgen. Ook de bescherming van onze zorgprofessionals is een uitdaging. Deze gulle steun van de Lombard International Group en zijn mensen is dan ook zeer welkom.”

Over Artsen zonder Grenzen (AZG)

Artsen zonder grenzen is een internationale humanitaire medische organisatie die sinds 1971 zonder enige vorm van discriminatie medische zorg en hulp biedt aan mensen in crisissituaties, zoals bij gewapende conflicten, epidemieën, natuurrampen of uitsluiting van behandeling. Artsen zonder Grenzen is onpartijdig en onafhankelijk van alle politieke, religieuze en militaire machten. De Luxemburgse tak van Artsen zonder Grenzen is opgericht in 1986.

Perscontacten:

Olgert Gorani  Email | Telephone +352 34 61 91 1