Nicolas, hoe blikt u terug op 2020 op de Belgische markt?

Ik onthoud vooral dat er in een onzekere en moeilijke context een enorme vraag is geweest naar op maat gemaakte oplossingen, vooral voor vermogens- en successieplanning. Beleggers vinden hun gading niet meer in standaardoplossingen. Ze willen een flexibele activa-allocatie, meer bescherming en stabiliteit. In feite meer gemoedsrust. Voor de Belgische markt in het bijzonder, waar wij al sinds 2016 aanwezig zijn via ons bijkantoor in Brussel, en waar we de eerste Luxemburgse maatschappij waren die een fiscale ruling verkreeg, leidt dat vanzelfsprekend tot steeds meer vraag naar toegewezen fondsen in de vorm van Tak-23 en Multisupport oplossingen. Ook in 2020 was die trend uitgesproken aanwezig.

Zijn de behoeften van uw partners en cliënten in 2020 veranderd?

Gedurende deze covid crisis werden we heel vaak bevraagd door onze partners gezien veel van hun cliënten zijn gaan beseffen hoe belangrijk is om over successieplanning na te denken, zeker in complexe familiale situaties. We hebben ook gemerkt dat er steeds meer appetijt komt voor beleggingen in institutionele compartimenten van externe fondsen (clean share class), maar ook in alternatieve activaklassen, zoals private equity of vastgoed, en in gediversifieerde beleggingsstrategieën met een focus op ESG. We hebben ook gewerkt rond innovatieve producten, in samenwerking met vooraanstaande vermogensbeheerders zoals Capital Group en Puilaetco België. Op die manier kunnen we ons beleggingsaanbod in onze Multisupport Tak-23 levensverzekering verder uitbreiden en verbeteren.

Welke middelen heeft u ingezet om uw partners in 2020 verder bij te staan?

We hebben tijdens de eerste lockdown erg kort op de bal moeten spelen om de continuïteit van onze activiteiten te verzekeren. We moesten er echter ook voor zorgen dat onze partners de behoeften van hun cliënten konden blijven invullen. We hebben in recordtempo een tool opgezet voor adviesverlening op afstand. Op die manier kan men contracten op afstand onderschrijven, en dat op een volstrekt veilige manier via een digitale handtekening. We hebben ons aanbod eveneens afgestemd op de uitdagingen van de pandemie. Ik denk dan met name aan onze Wealth Preservation Life Cover optie, waarmee men het kapitaal kan waarborgen bij overlijden van de verzekerde indien de markten corrigeren. We hebben de toegang tot deze optie vereenvoudigd, en het is niet langer nodig om grondige medische onderzoeken te ondergaan, die weinig praktisch zijn in deze uitzonderlijke periode. En tot slot is er ons digitale platform Connect, waarop onze klanten en partners de polissen op een 100% digitale manier kunnen raadplegen en beheren.

Wat heeft 2021 volgens u in petto?

In 2021 vieren we de dertigste verjaardag van Lombard International Assurance, en de vijfde verjaardag van ons Belgisch bijkantoor. Tijdens al die jaren hebben we onze marktleiderspositie in Europa kunnen behouden. We zijn de pioniers geweest in onze sector. Mijn prioriteit is dus om deze dynamiek in België in stand te houden, door Lombard International Assurance op de kaart te zetten als de marktleider van de levensverzekering van het type tak23. Dat gebeurt op de eerste plaats door ons team te versterken in Brussel. Er zijn 2 nieuwe medewerkers aangeworven, waarover we heel binnenkort zullen communiceren. Ons digitale platform Connect zal eveneens voorzien worden van nieuwe functies zoals het digitaal onderschrijven van een polis. Tot slot houden we vast aan onze strategie van partnerships en willen we nieuwe doelgerichte opleidingen aanbieden die beantwoorden aan de behoeften van onze partners. Alvast bedankt voor uw vertrouwen, en graag tot binnenkort.