Press release also available in English, Finnish, French, Italian, Norwegian, Portuguese, Spanish, Swedish

De overname brengt twee grootschalige verzekeringsgroepen samen. Het versterkt Utmost's positie in belangrijke Europese markten en biedt een sterk platform om te voorzien in de financiële behoeften van haar klanten op de lange termijn.

Utmost Group plc ("Utmost Group" of "de Groep") heeft een overeenkomst gesloten voor de overname van Lombard International Assurance Holdings Sarl ("de Overname"), onder voorbehoud van goedkeuring door de regelgevende instanties en andere autoriteiten. De overname omvat de toonaangevende Europese activiteiten van Lombard International. Lombard International wordt onderdeel van Utmost International, het internationale levensverzekeringsbedrijf van Utmost Group.

De overname van Lombard International bevestigt Utmost International als een toonaangevende wereldwijde aanbieder van internationale levensverzekeringen en versterkt de positie van de Groep in belangrijke markten in Europa. Het brengt twee grootschalige bedrijven samen met nauw op elkaar afgestemde bedrijfsmodellen en een gedeelde toewijding om te voorzien in de financiële behoeften van onze klanten op de lange termijn. Door de combinatie van de bestaande relaties met distributiepartners, diepgaande kennis van de lokale markt en een complementair productenaanbod, biedt de overname een sterk platform voor de Groep om haar klanten te bedienen en haar strategische ambities waar te maken.

Financiële en operationele voordelen

• Bevestigt de leidende marktpositie van Utmost International: De overname voegt £43 miljard aan beheerd vermogen en meer dan 20.000 polissen toe aan Utmost International. Op gecombineerde basis zou Utmost International op jaareinde 2023 £100 miljard aan vermogen onder beheer en meer dan 210.000 polissen hebben, en £6,4 miljard aan nieuwe premie-inkomsten.

• Operationele integratie: Lombard International zal vanuit Luxemburg blijven opereren met haar bestaand productengamma. Deze zullen worden verdeeld onder de merknaam Utmost door één gecombineerd wereldwijde commerciële afdeling, naast de bestaande producten van Utmost, met behoud van de bestaande distributiemodellen van de gecombineerde groep.

• Sterk potentieel voor efficiëntie en waarde creatie: De grotere schaal die door de Overname wordt bereikt, zal de Groep in staat stellen mogelijkheden voor efficiëntieverbeteringen en kapitaal synergiën te zoeken. De Groep zal zich richten op het benutten van de complementaire capaciteiten van de gecombineerde entiteit om waarde te creëren voor de stakeholders.

• Handhaaft balanssterkte, veerkracht en flexibiliteit: De kapitaalkracht van de Groep zal sterk blijven. Op proforma basis zou de Groep, als de transactie op 31 december 2023 zou zijn afgerond, het volgende hebben gehad
    • Een stijging in Bruto Solvency II EV van £2.386 naar £3.150m;
    • Een Groep Solvabiliteitskapitaalvereiste (SCR) Dekkingsratio van 173%, en;
    • Een Groep schuldratio van 29%, binnen onze doelstelling van 20-30%.
  • Financieringsstructuur: De totale vergoeding zal worden gefinancierd door een banklening van £200m en de rest door bestaande kasreserves.

• Timing transactie: Afhankelijk van goedkeuring door de regelgevende instanties zal de Overname naar verwachting eind 2024 zijn afgerond.

In een reactie op de overname zei Paul Thompson, CEO van Utmost Group:

“De overname van Lombard International is een spannende mijlpaal op de weg die Utmost is ingeslagen. Het versterkt onze Europese positie en maakt ons een toonaangevende wereldwijde aanbieder van op verzekeringen gebaseerde vermogensoplossingen. De gecombineerde kracht van de gefuseerde Utmost International en Lombard International geeft de Groep extra schaalgrootte. Het zal ons in staat stellen om onze uitgebreide internationale klanten basis en distributiepartners beter van dienst te zijn, door gebruik te maken van diepgaande marktinzichten, sterke technische expertise en een bredere productportfolio.

"De integratie van Lombard International is zeer complementair aan Utmost's vorige transactie - de overname van Quilter International afgerond in november 2021 - die onze aanwezigheid in het Verenigd Koninkrijk en Azië versterkte. Lombard International's gevestigde, langdurige netwerken in Europa zullen Utmost's wereldwijde reputatie versterken en ons in staat stellen onze klanten en partners beter van dienst te zijn, wat op lange termijn waarde oplevert voor onze mensen en aandeelhouders.

"Ik kijk ernaar uit om de mensen, klanten en partners van Lombard International te verwelkomen bij Utmost en om nauw samen te werken met de leiding van Lombard International bij het afronden van deze transactie."

In een toelichting op de Overname zei Stuart Parkinson, CEO van Lombard International Group:

"Deze overname luidt een nieuw en spannend hoofdstuk in Lombard International en luidt een periode in van uitgebreide mogelijkheden voor onze klanten, partners en medewerkers. De gecombineerde Groep zal ongeëvenaarde service en expertise leveren om de veranderende behoeften van onze klanten op het gebied van vermogensplanning te ondersteunen.

"De strategische match tussen Lombard International en Utmost, met een gezamenlijke focus op groei en klantgerichtheid, zal de gecombineerde entiteit in staat stellen haar groeitraject voort te zetten en de kansen te grijpen die voor ons liggen."

Over de overname zei Florent Albert, Managing Director van Lombard International Assurance:

"Ik ben verheugd dat Lombard International zich bij Utmost aansluit. Utmost heeft een leidende positie verworven in de verzekeringssector en ik heb er alle vertrouwen in dat zij uitstekende ambassadeurs zullen zijn voor de klanten, partners en medewerkers van Lombard International.

"Ik kijk ernaar uit om nauw samen te werken met Paul, Ian en de rest van het Utmost management team om Lombard International te integreren in Utmost International."

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Utmost Group plc
Utmost Group Press
Tel: +44 (0)203 861 4343 / Email: press@utmostgroup.com

Temple Bar Advisory
Alex Child-Villiers / Sam Livingstone / Alistair de Kare-Silver
Tel: +44 (0)20 7183 1190 / Email: utmost@templebaradvisory.com

Over Utmost Group plc
Utmost International is een toonaangevende aanbieder van vermogensoplossingen op basis van verzekeringen. Utmost International is actief in het Verenigd Koninkrijk, Europa, Latijns-Amerika, Azië en het Midden-Oosten. Haar oplossingen zijn gebaseerd op beleggingsverzekeringen. Utmost International beheert 55 miljard pond aan beheerd vermogen namens bijna 200.000 polishouders en haalde in 2023 3,6 miljard pond nieuwe premies binnen.

Over Utmost International
Utmost International is a leading provider of insurance-based wealth solutions. Utmost International operates across the UK, Europe, Latin America, Asia and the Middle East. Its solutions are based on unit-linked insurance policies. Utmost International manages £55bn of assets under administration on behalf of almost 200,000 policyholders and wrote £3.6bn of new business in 2023.

Over Lombard International
Lombard International is een toonaangevende aanbieder van vermogens-, estate- en successieplanningsoplossingen met meer dan 30 jaar ervaring, die een uitstekend serviceniveau biedt in verschillende jurisdicties, met diepgaande kennis van lokale regelgeving, culturen en opvattingen. Het heeft de kracht en expertise om vermogende, vermogende en zeer vermogende particulieren en hun families te ondersteunen bij het beschermen, behouden en doorgeven van hun nalatenschap aan toekomstige generaties.

Het beheerd vermogen van de Groep bedraagt €49,4 miljard op 31 december 2023.